Skip to main content

Termen call to action har du nog hört om en hel del. Det är något som används mycket i många olika typer av sammanhang. Det är bland annat en bra sak att använda i din inbound marketing. I den här artikeln tar vi upp varför.

Vad är en call to action?

En call to action används ofta på hemsidor, i sociala medier, i artiklar, i nyhetsbrev och mycket annat. Det är kort förklarat en uppmaning till någon viss handling. Det kan vara en knapp, en länk eller bara en text. Det kan handla om ett företag som uppmanar till köp, till registrering för nyhetsbrev, till nerladdning av en mall eller något liknande. Vid användning av en call to action är det inte så ovanligt att personen måste ange sin e-postadress för att få något senare på landningssidan.

Vad är inbound marketing?

Inbound marketing är en marknadsföringsform där företaget försöker locka kunder att komma till de, istället för att själva söka upp de. Som företag försöker du väcka intresse och göra det enkelt för människor att interagera med företaget. Det här kan du bland annat göra genom sociala medier, SEO (Sökmotoroptimering), en aktiv hemsida och möjlighet till nyhetsbrevutskick.

Ett smart tillägg

Att använda sig av call to actions är som sagt också ett mycket bra tillägg i din inbound marketing. Med väl placerade call to actions och ett varierande upplägg kan du få till uppmaningar som faktiskt funkar. Det lockar kunder till att ta nästa steg, vilket är helt nödvändigt när det gäller att få fler kunder och öka försäljningen. 

Se till att dina call to actions är synliga och är placerade på logiska platser. De ska vara där en potentiell kund kan behöva de. Dessa knappar eller länkar visar ett tydligt nästa steg, där personen mer eller mindre blir tillsagd vad de ska göra. Det här är perfekt för företag som vill se till att potentiella kunder faktiskt fattar ett beslut.